Verhalen van vrijwilligers

Het spreken van de Nederlandse taal is belangrijk om mee te kunnen doen in Nederland. Taal is ontzettend belangrijk in het dagelijks leven. Boodschappen doen, een praatje maken met de buren, naar de dokter gaan, bijna overal is taal voor nodig. Hoe belangrijk de cursisten het Nederlands leren vinden, delen ze hieronder met elk hun eigen verhaal. Ook zijn onze vrijwilligers erg gemotiveerd en lees je waarom.

Ben je na het lezen van de verhalen ook enthousiast geworden en zou je als vrijwilliger mee willen helpen bij STEP? Klik dan op het aanmeldformulier op deze pagina en vul dit in.

Karim (23 jaar) kwam naar Nijmegen voor zijn master opleiding en zocht naar vrijwilligerswerk. Via online research kwam hij bij STEP uit.

Over zijn motivatie om vrijwilliger te worden zegt hij: “Ik vind dat iedereen recht heeft op gelijke kansen, en dat je de basale tools moet kunnen leren die je nodig hebt om mee te doen. Ik wil daarbij helpen, daar krijg ik energie van. Ik ben ook heel erg enthousiast om aan te sluiten bij de welwillendheid van de mensen die graag de taal willen leren. “

Dat STEP naast taallessen ook fietslessen aanbiedt vindt hij geweldig. “Dat is zo concreet, daardoor kunnen mensen ook fysiek meedoen!”.

 

Sonja is taalcoach bij STEP. Mensen begeleiden die Nederlands willen leren stond al een tijdje op haar verlanglijstje en toen ze meer ruimte in haar agenda had meldde ze zich aan als vrijwilliger.

Ze is gekoppeld aan cursist Khoshi, haar doel is het vinden van een opleiding of werk. “Ik ben heel blij met de koppeling. Het is fijn als ik iemand kan helpen die een doel heeft. Dan loop ik er zelf ook warm voor. Het klikt goed, we spreken meestal 1 keer per week af en soms 2 keer als we naar een open dag of zo gaan.”

Sonja vertelt: “Het is heel leuk maar ook ontzettend confronterend dat je zo in je eigen bubbel leeft. Je weet wel van alles uit de krant maar dit is ECHT. Wat een onvergelijkbaar leven als ik naar mijn eigen leven kijk.”

 

Piet is vrijwilliger bij STEP geworden na zijn pensionering.

“Al die culturen, al die verschillende mensen, je snapt niet dat er op de wereld zoveel problemen zijn, want als je bij STEP komt, dan komen alle mensen samen. Binnen mijn groep van 13 cursisten zijn bijna evenveel verschillende culturen en er is nooit wrevel.”

“Tijdens ontmoetingsbijeenkomsten is het juist leuk om informeel contact te hebben met collega’s en cursisten. Voor cursisten onderling is sociaal contact heel belangrijk. Voor mij ook, ik wil niet thuis zitten. Ik heb het gevoel dat cursisten je waarderen. Je leert ze iets maar jij leert ook van hen.”

 

 

 

Ghiath komt uit Syrië en is sinds november 2015 in Nederland. Voor zijn vertrek uit Syrië had hij al besloten dat hij naar Nederland zou gaan. Hij is blij dat hij hier is en niet in een ander Europees land. Vooral de sfeer en de vrijheid in Nederland spreken hem aan.

Hij klopte bij STEP aan voor conversatielessen, volgde de training voor de Participatieverklaring en werd vrijwilliger. Hij begeleidt cursisten bij het leren werken met de computer. In Syrië heeft hij 25 jaar in de ITC gewerkt als programmeur en docent. Ghiath wil graag zijn kennis delen en zo mensen helpen “het is belangrijk voor deze mensen omdat ze voor de Nederlandse taalcursus de computer moeten kunnen gebruiken.” Daarnaast werkt Ghiath als vrijwilliger bij de Radboud Universiteit waar hij nu ook een betaalde baan krijgt.

 

 

René is vrijwillig taaldocent bij STEP. Hij  geeft een keer in de week Nederlands als tweede taal aan een groep van 10 cursisten. “Ik doe het al vijf jaar en het bevalt goed. Het is superleuk. De interactie met de groep is erg leuk. De cursisten leren van mij maar ik ook van hen. Het gaat dan om cultuur en achtergronden maar ik leer ook van de Nederlandse taal. Wat jezelf altijd al gewoon bent om te doen ga je nu zelf ook expliciet begrijpen.”

René is van huis uit bioloog, maar werkt als ict-er in een commercieel bedrijf. Hij wilde graag nog iets zinvols doen en daarom ging hij kijken bij de vacaturebank van de Vrijwilligerscentrale. De vacature van NT2-docent sprak hem meteen aan, omdat hij het erg belangrijk vindt dat mensen de taal kunnen leren als ze willen integreren.

 

 

Maja zag de vacature voor taalcoach bij de Vrijwilligerscentrale. “ Ik wilde iets doen dat te maken heeft met de maatschappij en de samenleving, voor mezelf en voor anderen.”  Zelf heeft ze ook de Nederlandse taal  moeten leren en weet ze wat het inhoudt en wat het oplevert als je de taal leert. “Je kunt veel meer van het leven genieten als je de taal spreekt; het is een grote verbindingsfactor.”

Als taalcoach oefent ze met name spreekvaardigheid met haar cursist(en). Als inleiding lezen ze vaak een korte tekst of een artikel samen. Door vragen te stellen komt het gesprek op gang en gaan mensen uit zichzelf vertellen. Ze vindt het heel erg leuk om te doen. “Het is heel verfrissend. Je ontmoet mensen uit verschillende landen en dat is altijd een verrijkende ervaring. Ik zie mensen die enthousiast zijn en gemotiveerd zijn om hun doel te bereiken. Dat geeft energie.”

“Bij STEP heerst een vriendelijke sfeer, iedereen is heel toegankelijk en makkelijk. STEP is breed georiënteerd, ze doen hier veel meer dan enkel taalles, dat maakt het leren van de taal ook levendiger.”

 

 

Marijn is taaldocent bij STEP en geeft samen met Soe les aan een beginnersgroep.

“Ik wilde graag iets doen voor een ander en ik denk dat je door het geven van taallessen echt iets kunt betekenen. Taal is volgens mij essentieel om je thuis te kunnen gaan voelen in Nederland. Ik leer ontzettend veel van het lesgeven, en ik vind het erg leuk en waardevol om de mensen in onze groep te leren kennen.

“Het is erg leuk om te zien hoe verschillende mensen, die elkaars taal niet spreken, samen een groep vormen en begaan zijn met elkaar. Iedereen is ontzettend aardig, open en gemotiveerd. De inzet en het enthousiasme van de cursisten maakt het mooi om te doen. Het is super als er een ‘kwartje valt’ en je elkaar steeds beter begrijpt. “

 

Nasrin is in 2004 als vrijwilliger gestart bij Intercity (de voorloper van STEP). Nu geeft ze al 16 jaar met veel plezier Nederlandse taalles aan de lagere niveaugroepen van STEP. Oorspronkelijk komt Nasrin uit Afghanistan, daar heeft ze haar rechtenstudie wegens omstandigheden niet kunnen doorzetten. Omdat ze weinig toekomst zag voor zichzelf en haar gezin is ze gevlucht met haar man en 5 kinderen. In Nederland is haar zesde kind geboren. Om haar toekomst in Nederland op te bouwen heeft ze eerst de Nederlandse taal geleerd. Nu geeft ze die kennis door aan anderen.

“Het mooiste aan lesgeven vind ik de herkenning van het leerproces van mijn cursisten waar ik mij mee kan identificeren.”